The Righteous Gemstones, avagy a keresztényszabadság?

Az HBO komédiájában egy televangélista (televíziós hittérítő) család áll a középpontban, akiknél nem az Úrhoz vezető út a legfontosabb, hanem a pénz, amelyből az a jó, ha minél több van, vallják Gemstonék. A vallás csak másodlagos, mindez pedig jó táptalajt szolgáltat Danny McBride és csapata számára, hogy egy kilenc részes elborult komédiában ekézzék a hipokratákat. 

righteous-gemstones.jpg

Agyament stáb

Danny McBride harmadik sorozatát készítette az HBO számára. A kezdeti sikerek után (Eastbound & Down, illetve a Vice Principals) joggal bizakodhattunk, hogy újból valami ütőset tesz le az asztalra. A tanárok után most a hittérítők következnek, akiket szintén nem kímélt a már megszokott csapatával (Jody Hill és David Gordon Green). A szereplők kapcsán lehetett következtetni, hogy megint egy elborult sorozattal lesz dolgunk: 

Eli Gemstone - John Goodman 
Jesse Gemstone - Danny McBride 
Kelvin Gemstone - Adam Devine (Workaholics)
Judy Gemstone - Edi Petterson (Vice Principals)
Baby Billy Freeman - Walton Goggins (Vice Principals és Justified)
Scotty - Scott MacArthur (The Mick)
Gideon Gemstone - Skyler Gisondo (Santa Clarita Diet)

Ilyen szereplőgárda után már borítékolható a néző számára a vicces és obszcén párbeszédek, fekete humor és a megbotránkoztató viselkedés. McBride most egy jóval komolyabb témát feszeget, hiszen a vallást állítja középpontba, illetve az olyan embereket, akik emögé bújva próbálnak meggazdagodni. A Gemstone család mindennapjaiba tekinthetünk be, ami elsőre ugyan idillinek hat, de a színfalak mögött bújik meg az ördög. 

Luxusautók, óriási birtok, magángépek, drága öltönyök, luxusvillák, így élnek Gemstone-ék. Az adományokból bőven jut a családnak, jól megy a televangélista "meló". Járják a világot, hogy minél több hívőre tegyenek szert, ezzel növelve a trezorjukban lévő készletet. Bármit megtehetnek, nincsenek korlátok, úgy élnek, mint a királyok!

gemstone001.png

A színfalak mögött azonban egy megtört családot láthatunk, hiszen a három gyermek elveszítette az édesanyját, Aimee-Leigh-t. Fő motívuma lesz ez a sorozatnak, többször is előkerül Aimee-Leigh karaktere, mennyire megviselt mindenkit az elvesztése. Amellett, hogy édesanya és feleség volt, ő volt az egyház mozgatórúgója. A problémák csak sokasodnak Aimee-Leigh halála után, amit egyre nehezebben visel a család. 

Spoiler

A pilotban megismerhetjük a McBride-féle sorozatokból már visszakacsintó főszereplőt: hímsoviniszta, önmagát tökéletesnek mutató, ugyanakkor belül szorongó családapát, aki kettős életet él. Ebből alakul ki az első évad átívelő problémája. A Gemstone vagyon első számú örökösét megzsarolják egy videóval, amin a barátaival éppen prostituáltakkal töltik a kiruccanásukat és drogoznak. 

Jesse Gemstone okkal próbálja mindenáron elsikálni az ügyet, ugyanis oda lenne a tökéletesség nimbusza a felesége részéről, illetve egy ilyen botrány tönkre tehetné az egyházukat is (nem éppen mélyen vallásos emberhez méltó életvitel), ezzel pedig jókora vagyontól eshetnének el. Hogy fenntartsa a tökéletesség látszatát, bármire képes Jesse, még az agressziótól sem riad vissza. 

A gyásztól szenvedő apja (John Goodman) előtt titkolja a videó létezését, de a testvéreire szüksége van, mert egyedül képtelen visszaszerezni a kompromitáló felvételt. Hármuk kapcsolata nem mondható stabilnak, sok a civódás, ami Jesse és Kelvin esetében a nagy korkülönbségre is visszavezethető, amivel szintén foglalkoznak az évad alatt egy flashback epizód erejéig. 

Kelvin egyelőre keresi önmagát, míg lánytestvérük Judy, mindenáron meg akar felelni édesapjuknak, szeretne nagyobb feladatukat, de teljesen elnyomják őt a férfiak. Minden kisebb vitájuk ellenére összefognak, hiszen a vagyon a tét. Engednek a zsarolóknak, megbeszélt helyen találkoznak, azonban nem várt fordulatot vesz az átadás és egy burleszk jelenetbe csöppenünk. 

A pilot utolsó percei eszementek, de a zsarolók valódi indítékára csak a második részben kapunk választ. Itt kerül a képbe Gideon (Jesse fia), aki meghatározó szereplője lesz a sorozatnak. Jesse nem tudta megemészteni, hogy a fia elhagyta a családot, de a fiú sem tudta elviselni azt, amit az apja művelt. Elege lett a színjátékból, képmutatásból és hazugságokra épülő életükből, ezért próbálja megleckéztetni az apját. 

Skyler Gisondo kiválóan alakítja a gyötrődő gyereket, akit egyre kevésbé hajt a bosszú, szeretne inkább már a családjával lenni, de zsarolótársa (Scotty - Scott MacArthur) többször is megfenyegeti őt. A hoteles verekedésük ötvözi a komikumot az agresszióval, amikor egy viccesnek induló verekedésből, hirtelen véresen komoly szituáció lesz, ezzel éreztetve a helyzet súlyosságát és Scotty ambícióit.

gemstone002.png

Scott MacArthur tipikusan az a szereplő, akit arra használnak, hogy a legkülönfélébb sérülések szenvedje el (így volt a The Mick-ben is), de mindent kibír, hiszen ott a meggazdagodás reménye. Elszánt a végletekig, ez okozza a vesztét. A sorozat azonban nem lenne teljes Walton Goggins karaktere nélkül, aki az elhunyt feleség, Aimee-Leigh testvérét alakítja. 

A Goggins - McBride összeszokott páros a sorozatok terén, de most Goggins karaktere, Baby Billy Freeman inkább a John Goodmannel való mély vitára van kihegyezve. Most is tökéletesen játszik Goggins, aki a testvére elvesztését nehezen dolgozta fel, hiszen így a karrierje is oda, most a Gemstone család kínál számára egy második esélyt. Ő azonban ezt alamizsnának tartja. 

gemstone003.png

Baby Billy Freeman számára a siker, a vagyon és a megbecsülés mindennél fontosabb, népszerű akar lenni, ezért bármire képes. Ez az alapja az Eli-jal folytatott vitájának, hiszen Baby Billy még a terhes testvérét is arra kötelezte, hogy menjen vele turnézni a pénzszerzés reményében. Teljeséggel tisztában volt ugyanis Aimee-Leigh képességeivel: egymaga sikerre vitte a televangélista egyházat. 

Aimee-Leigh jobb előadóművész volt Baby Billy-nél, karizmatikusabb Eli-nál, három gyermeke pedig a nyomába sem érhet. Hiába próbálta ráerőltetni édesanyja szerepét Judy-ra Baby Billy, izzadságszagúra sikeredett a kísérlet. Tudta ezt Eli is, ahogyan azt is, hogy gyermekei közül senki sem alkalmas arra, hogy átvegye a „üzlet” irányítását, ahogyan ő sem arra, hogy megfelelően összefogja a családot. 

A megváltást a nyolcadik (és a kilencedik) epizód hozza el a szereplők számára: Jesse lelkiismerete már nem bírja tovább a rengeteg hazugságot, ezért színt vall. Ezzel elindítva egy hullámot, amely látszólag maga alá temet mindenkit. Kelvin számára megkérdőjeleződik önmaga szerepe (ő lenne az Ördög?), Judy pedig kilép a látszólag erős és magabiztos nő árnyékából, bizonyítva ezzel szerelmének, BJ-nek. 

Az évadzáróban újból előkerül Aimee-Leigh, természetesen a halála sem múlhat el felkavaró és egyben groteszk jelenet nélkül, amelyre a sorozat utolsó perceiben lesz egy visszacsatolás is. Az utolsó részben őszinteség továbbra is hangsúlyos, hiszen az eddigi életük hazugságokra épült. A változás mindezek ellenére nehéz, amelyet Gideon fogalmaz meg apjával szemben legjobban: 

Tényleg jobbá akarod tenni a dolgokat, vagy csak azt akarod, hogy múljon el, ami rossz?

A sorozat besorolása komédia, elsősorban a nevettetés lenne a fő cél, de ennél jóval mélyebbre ástak a készítők. Sokszor az lehet az érzésünk, hogy a vicces jelenetek csak másodlagosak a mondanivaló mellett. A történet kiszámítható, ahogyan a szereplők cselekedetei is, azonban az ördög a részletekben rejlik. A párbeszédek vagy egy-egy kép, amely az embert gondolkodásra serkenti, miközben próbál nevettetni. 

Jól érzékelteti a sorozat a kapzsiságot, hogyan írja felül a viselkedési normákat, ugyanakkor azt is, hogy ez nem vezet sehova. McBride és társai megpróbálják felhívni a figyelmet a felgyorsult világunk egyik fő problémájára: a tömegmédia befolyásoló hatására, amelynek egyik lenyomata a "vakon követés elve". Ezt jól testesíti meg Kelvin tanítványa, Keefe, aki mindenáron tartozni akar valahová, egyedül nem tud létezni. 

Előkerül a megfelelési kényszer, amely szintén aktuális probléma a társadalomban. Keefe esetében azt eredményezi, hogy nem tud önmaga lenni, bármire hajlandó, amire mások kérik. Egyértelműen érződik, hogy ez a McBride – Hill – Gordon Green szerzőtrió legkiforrottabb alkotása. Az ökörködés mellett helyet kap az odamondogatás és kitekintés az aktuális társadalmi problémákra. 

Ha hülyeségről van szó, akkor természetesen élen járt McBride, Devine és Goggins, ők viszik a pálmát ilyen téren, illetve párbeszédek szintjén Petterson, akitől láthatunk egy már megszokottá váló megőrülést is. A Gemstone család lerakta az alapköveket, de hogy ez mire lesz elég a második évadban, azt a 2020-ban megtudjuk!

Címkék: komédia, HBO